|
|
|
|
|
Vitamine C versterkt botten
(WebMD, 8-2-2001) Vrouwen die een 1000 milligram vitamine C per dag slikken, hebben sterkere botten dan vrouwen die dat niet doen. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Californie. Vitamine C is niet zo effectief als oestrogenen of calcium, maar versterkt de werking van die middelen.
De onderzoekers bestudeerden duizend vrouwen die de overgang al achter de rug hadden. Eenderde van hen gebruikte vitamine C-supplementen. De dosis lag tussen de 75 en 1000 milligram per dag.
Vrouwen die supplementeerden met vitamine C hadden gemiddeld een drie procent hogere botdichtheid dan vrouwen die dat niet deden. Naarmate de dosis hoger lag, steeg de botdichtheid. De onderzoekers konden geen optimale dosis ontdekken. Hoe meer vitamine C de vrouwen gebruikten, hoe beter was het met hun botten gesteld. Vreemd genoeg leek de duur van het gebruik niet van invloed te zijn.
De studie levert geen keihard bewijs voor de werking van vitamine C. De gebruiksters weken op verschillende punten af van 'gewone' vrouwen: ze gebruikten vaker multi-vitamines of hormonen en ze leefden waarschijnlijk gezonder.
Het was al bekend dat een tekort aan vitamine C botten verzwakt. Het collageen, het 'levende' gedeelte van het gebeente, kan bij een tekort aan de vitamine niet goed groeien. Omdat het collageen de bouwplaat levert van het gebeente en bepaalt waar calcium moet worden afgezet, zijn botten die groeien bij een vitamine C-tekort broos en kwetsbaar.
Het onderzoek is gepubliceerd in de januari-editie van het Journal of Bone and Mineral Research, 2001.
VRAGEN? Universal Europe Support
|
|
|
|