|
|
|
|
|
Thee tegen Hartinfarct
Algemeen Dagblad, 3 Mei 2002
Van een onzer verslaggevers
Goed nieuws voor theedrinkers: twee koppen per dag vermindert de
kans op een hartinfarct met 50 procent. Theedrinken is gezond en
voorkomt hart- en vaatziekten, aldus onderzoekers van de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
De wetenschappers bestudeerden ruim vijf jaar de theeconsumptie en
gezondheid van zo'n 4800 Rotterdammers. Na afloop bleken 146 van hen een
hartinfarct te hebben gekregen. 30 Mensen overleefden het infarct niet.
Analyse van vooraf ingevulde vragenlijsten wees uit dat de meeste
hartinfarctpatiënten amper thee dronken.
Volgens de onderzoekers verkleint thee de kans op hartinfarcten omdat de
vloeistof rijk is aan flavonoïden, plantaardige stoffen die een antioxidante werking
hebben. Flavonoïden neutraliseren het effect van agressieve zuurstofmoleculen
in het lichaam. Dergelijke moleculen spelen een grote rol bij het ontstaan van
hart- en vaatziekten.
Opvallend is ook dat theedrinkers meer fruit en groenten eten dan
niet-theedrinkers. Mede daarom hebben theedrinkers minder kans op hart- en
vaatziekten, vermoeden de wetenschappers.
Het onderzoek is gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition.
VRAGEN? Universal Europe Support
|
|
|
|